TOP

KYBEZ

Facebook nebude rozhodovat, co je pravda a co lež…ale

S tím, jak se se blíží předčasné volby ve Velké Británii a prezidentské volby v USA, nabírá opět na obrátkách debata
ohledně fake news
a způsobech, jak jim čelit. Vedení sociální sítě Twitter prohlásilo, že nedovolí žádnou politickou reklamu.
Naproti tomu Facebook nic takového nechystá. Navíc jeho COO řekla, že není starostí sítě, aby zjišťovala, jaký obsah je pravdivý a jaké ne. Ovšem není za tím něco jiného?

 

Zisky 

Díky konci politické reklamy na Twitteru si může Facebook přijít na nemalé peníze. Političtí kandidáti s největší pravděpobností
přesunou svoji inzerci právě na síť Marka Zuckerberga. Navíc už na předešlých kampaních některých politiků, které byly postaveny
na fake news či neověřitelných prohlášeních, Facebook poměrně vydělal. Ačkoliv si v této souvislosti nejspíše vybavíte obvinění
vůči prezidentu Donaldu Trumpovi či marketingovému stratégovi Brexitu Dominicu Cummingsovi, kořeny divoké politické reklamy
na této síti sahají mnohem hlouběji.  Přelomový moment znamenala vítězná kampaň Skotské národní strany v britských volbách
v roce 2015. Tedy dva roky před Trumpovým vstupem do Bílého domu.

 

Závadný obsah

Ačkoliv se spousta lidí naivně domnívá, že Facebook je tu jen a jen pro ně a neměl by nic mazat, opak je pravdou. Facebook slouží
především jako nástroj placené inzerce
. Jeho dělníci pak tu a tam zakročí proti různým stánkám či jednotlivcům v zájmů zachování
pravidel komunity. Mediálně známý je případ britského aktivisty Tommyho Robinsona, kterému správci Facebooku smazali veškeré
účty a dali doživotní ban. Pokud jste navíc vy napsali do svého statusu jeho jméno, dostali jste minimálně jednodenní ban také.
Stejně jako Facebook vaporizoval Tommyho Robinsona, snaží se mazat i příspěvky islámských radikálů a teroristů. Zasáhl také
proti ruským a čínským trolům
, snažícím se zničit prodemokratické skupiny. Na jednu stranu vedení sítě tvrdí, že bojuje proti šíření
násilí a radikalismu. Na druhou stranu je mu vyčítáno, že chce umlčet pouze konzervativce a reklamy i příspěvky levicových progresivistů nijak neřeší.

 

Nejde o médium

I podle ředitele renomované globální mediální skupiny Axel Springer by Facebook neměl kontrolovat, zda jsou příspěvky pravdivé či nikoliv. Tuto funkci mají plnit média. Pokud by je sociální síť chtěla zastat, musela by si najmout spoustu vlastních redaktorů a editorů, kteří by obsah vytvářeli a kontrolovali. Nicméně “kniha tváří” by měla sledovat a případně mazat pouze radikální a nenávistné příspěvky. Což se Facebook snaží dodržovat. Navíc i samotné mediální domy a jejich pracovníci vycházejí z určité ideově-politické předpojatosti. Britský Guardian se otevřeně hlásí k levici, na stejné straně barikády se nachází i New York Times, za pravicové pak označují Fox News. Zatímco ve Velké Británii či USA se předpojatostí médií a jejich rozřazením na politické ose zabývala celá řada výzkumů, v Česku něco podobného chybí.

 

V rámci boje proti fake news tak nejde tolik o to, co sítě nebo média zveřejní, ale spíše o informační gramotnost uživatelů – čtenářů.
Pokud je jejich informační gramotnost na dostatečné úrovni, poznají či si případně vyhledají, jaký příspěvek je pravdivý a jaký nikoliv.
Zásahy vlád či mezinárodních autorit tak nejsou potřeba.

Zdroje: https://www.theguardian.comhttps://www.vox.comhttps://www.businessinsider.com

 

Mohlo by Vás zajímat: