Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie. Další informace Rozumím

Předvánoční čas - phishingový čas

Opět začíná doba, kdy všichni sháníme dárky pro své blízké. Obliba online nakupování rok od roku roste,
dodávkové služby lámou rekordy a celkový posun do e-commerce ještě více podpořila tvrdá opatření
zaváděná v rámci boje s COVID-19, která značně omezují nebo přímo znemožňují provoz kamenných prodejen.
S větší popularitou online nakupování rostou i počty a kvalita phishingových útoků. Na co si dát pozor, aby si vás rhybář neulovil? 


Co je to phishing?  

Jde o typ kybernetického útoku, jehož cílem je zisk přihlašovacích a citlivých údajů. Většinou se jedná o uživatelské jméno,
heslo, email, bydliště a podobně. Ovšem mnohem zajímavější údaje, o které útočníkům skutečně jde,
tvoří čísla bankovních karet (včetně bezpečnostních znaků), přihlašovací údaje do internetového
bankovnictví či k účtům na sociálních sítích. V konečném důsledku vám mohou útočníci vyluxovat účet,
ukrást profil, vydírat vás nebo jinak zneužít vaši identitu. V českém prostředí se pro phishing používá také výraz “rhybaření”.

 

Popis obrázku: Tento formulář vypadá jako by jej poslala samotná banka. Ovšem podle URL adresy (modře podbarvena) poznáte, že se jedná o podvod. 


Jak funguje? 

Většinou vám přijde jménem známé organizace email s tím, že máte doplnit své údaje do přihlašovacího formuláře.
Jakmile je vyplníte, pošlou se útočníkům. Email a odkaz na formulář totiž neposlala uvedená organizace, ale právě útočníci.
Ti se vydávají za banky,pojišťovny, správce sociálních sítí, internetové a mobilní operátory,
doručovací služby, e-shopy a další renomované organizace. 

 

Popis obrázku: Tento formulář vypadá jako by jej poslala pošta. Ovšem podle kontaktních údajů (sloupek vlevo) poznáte, že se jedná o podvod. 
 

Proč před Vánoci?

Může za to především zvýšení množství online nákupů. Útočníci se tak mohou vydávat
za eshop či doručovací služby a lidé jim ve všeobecném předvánočním stresu snadno uvěří.
Phishingové (ale i jiné kyberútoky) přicházejí často ve vlnách. Poslední vlnu podvodných emailů
jste mohli zaznametat v rámci boje proti COVID-19, kdy lidem chodily falešné zprávy,
ve kterých se útočníci vydávali za zdravotnická zařízení. 


Doufáme, že se vám tyto útoky vyhnou. Případně že je včas poznáte. Pokud byste chtěli,
aby i vaši zaměstnanci věděli, jak phishing či jiné útoky poznat, neváhejte se nám ozvat. Rádi je proškolíme.

 

 

Mohlo by Vás zajímat: