Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie. Další informace Rozumím

Jak a proč se Mark Zuckerberg přidal k temné straně?

Politické oddělení Facebooku pomáhá likvidovat opozici a rozdmýchávat extrémismus.

Je jedno co si myslí, hlavně když platí

Právě na tomto hesle staví Facebook svoji politiku. Facebook disponuje samostatným politickým
oddělením, které aktivně spolupracuje s různými politiky na jejich propagaci. Firma jim zajišťuje
 poradenské služby, ať už se jedná o placenou inzerci nebo pomoc se správou stránky a vydávání
vlastních příspěvků či streamování živých videí. Často dochází k tomu, že zaměstnanci Facebooku
působí přímo ve volebním štábu samotného politika, kde více či méně ovlivňují celkovou podobu
kampaně. Na tom nelze vidět nic až tak špatného. Jenže mezi významné klienty Facebooku patří
i filipínský prezident Rodrigo Duterte, který se proslavil popravováním obyvatel bez náležitého soudu
nebo indický premiér Narendra Modi, známý pro podporu hinduistů v násilných krocích proti muslimům.

 

Kdy to všechno začalo?

Hlavní milník představuje příchod Katie Harbath do Facebooku. Harbath pracovala jako digitální
stratég pro prezidentskou kampaň populárního newyorského starosty Rudyho Giulianiho. Právě
Harbath objevila obrovský potenciál, který politický marketing na Facebooku skrývá. Tři roky od
nástupu už její tým létal po celém světě a aktivně hledal klienty z řad politiků, kterým by s marketingem
na sociálních sítích pomohl. Jedním z velkých vítězství politického oddělení Facebooku je obří
úspěch Skotské národní strany v britských volbách v roce 2015. Samotná společnost tuto akci
prezentuje jako příklad demonstrace své síly. Od té doby se Facebook široce zapojuje do politického
dění.

 

 

Ideje mají důsledky

Hlavní motivací Facebooku pro spolupráci s politickými klienty nepředstavují ani tak společné ideály
jako spíše peníze. Podle zprávy renomované instituce Freedom House, která se zabývá ochranou
polických a občanských práv, pomáhají sociální sítě především nedemokratickým skupinám. Facebook
se nesnaží zamezovat šíření fake news, které připívají k radikalizaci obyvatelstva a podrývají principy
demokratického státu.  Naopak je často vítá, protože pomáhají kampani jeho klienta. Nicméně
podpora takovýchto subjektů může přinést nečekané jevy. V září byla v Indii zastřelena novinářka
Gauri Lankesh, která dlouhodobě kritizovala nacionalistickou politiku premiéra Modiho, významného zákazníka Facebooku.
Na Lankeshovou  útočilo na Facebooku před vraždou mnoho národoveckých trollů. Její vrah dosud nebyl zadržen. Stejně
tak jako nikdo nepomohl obětem Duterteho vlády. Ironií osudu je, že poslední novinový příspěvek, který Lankesh napsala nesl
název: „V éře falešných zpráv.“ Na falešných zprávách vydělávají klienti Facebooku a tím pádem i celá Zuckerbergova společnost.
Pořád ovšem nevíme, jak se s tímto jevem vypořádat. 

 


Zdroje: https://www.bloomberg.com , https://freedomhouse.org/

Mohlo by Vás zajímat: 

Končí v USA svoboda internetu?

Informační peklo aneb role IT v severní Koreji 

Stal se z LinkedInu nástroj k rekrutování špionů?